keskiviikko 15. tammikuuta 2014

Tavaraähky

Nyt on mennyt 15 päivää. Mitä on tapahtunut? Ei mitään hävettävää, eli olen pysynyt ruodussa ja ollut shoppailematta yhtään mitään. Kiusauksia on ollut varsinkin kun liityin Facebookissa erääseen kierrätysryhmään - siellä olen katsellut kuolaten miten ihmiset haluavat päästä eroon tavaroistaan sopuhintaan. Oi miksi en liittynyt tähän ryhmään jo aiemmin?! Melkein olin jo rikkomassa säännön kun näin erään kirjan joka maksoi 50 senttiä. Ajattelin että 50 sentillä ostaminen on niin pieni rikos että eihän se haittaisi? Voisinko muuttaa sääntöjä niin että saan ostaa ilman omatunnon tuskia jos hinta on alle 1€? Muistutin itseäni, että tämä on periaatekysymys. Ja minähän olen periaatteen nainen. Tämän hankkeen vien läpi vaikka mikä olisi..!

Hassua, että nyt kun olen suunnannut erityishuomiota shoppailuun (tai tarkemmin shoppailun välttämiseen) tai ylipäätään tavaroitten omistamiseen, niin olen huomannut että ympärilläni ihmisillä on jotakuinkin samansuuntaisia ajatuksia. Onko tämä siis vain trendiä että hankkiudutaan eroon liiallisesta omaisuudesta? Enkö olekaan omaperäinen tämän lakkoni kanssa? Onko se tämä aikakausi tai yhteiskunnallinen tilanne joka on saanut meidät hankkimaan ihan liikaa omaisuutta ympärillemme ja nyt meitä kaikkia ihmetyttää että miksi meitä tukehduttaa?

Todisteita tukehtumisesta on lukuisia, nämä toimivat samalla hyvänä esimerkkinä tai inspiraationa:
- Dokumentti Tavarataivas katsottavissa vielä alle viikon ajan täältä.
- Tavaroitten raivaamiseen on nyt myös ammattilaisia.
- Facebook-yhteisö Tavara päivässä pois.
- Ja loppuun Helsingin Uutisista revitty artikkeli vaatteiden järjestämisestä:

4 kommenttia:

  1. Nooh, itse asiassa minulla on kyllä ollut tavaraähky siitä asti, kun aloin saada omaa rahaa teini-ikäisenä ;) Joka siunaaman kerta, kun muutin uuteen asuntoon, jouduin heittämään mielettömiä määriä tavaraa pois ja sitten ihmettelen mistä sitä kerääntyy lisää.. Hobiteilla on oma sanansa turhalle tavaralle, jota ei raaskisi heittää pois: 'mathom'. Minulla on juuri nyt jossain varastossa ISO laatikko, jonka päälle äitini käski jokunen vuosi sitten kirjoittamaan 'mathom'. Sitä minä tarkoitin, kun puhuin laatikosta, jonka vain heittäisi roskiin tietämättä / muistamatta mitä sen sisällä olikaan.. :P

    Voi olla, että jotkut ovat alkaneet ajatella näitä asioita, kun niistä puhutaan paljon nykyään. Olen kyllä yrittänyt vaihtelevalla menestyksellä jo paljon aikaisemmin, mutta jotenkin puet minunkin (ja ehkä muidenkin?) ajatuksia sanoiksi - ja sanoja teoiksi.

    P.S. Muistathan kun viime vuonna heitin sairaan määrän tavaraa Albaniaan? Eilen katsoin kaappeihini, ja kirkaisin, kun siellä oli jostain syystä edelleen sama määrä kuin ennen sitä karsintaa! Albaniaan pois, pois.

    VastaaPoista
  2. Hei! Kiva uusi blogi! En kyllä pystyisi samaan, hurja nainen olet. ;)

    Mulle on mennyt ihan ohi Tanskaan muuttosuunnitelmat!? Koska muutat? Ihmettelinkin kun FB:ssä kaupittelit tavaroita...

    Tulkaa ainakin sitten 23.8 Suomessa käymään! ;)

    Mun blogissa on sulle haaste! :)

    Halit!

    VastaaPoista
  3. ON HUHTIKUU. PÄIVITÄ JO MALAUTA.

    VastaaPoista